Anna Rakel Pétursdóttir klar för IK Uppsala Fotboll!
2019-12-15 11:15
Anna Rakel Pétursdóttir har skrivit på för IK Uppsala Fotboll. Foto - Linköpings FC.
Vi är väldigt glada över att kunna presentera vårt sjätte nyförvärv inför säsongen 2020 i OBOS Damallsvenskan - isländskan Anna Rakel Pétursdóttir! 21-åriga Rakel kommer senast från spel i Damallsvenskan med Linköpings FC men följer nu med lagkamraten Emma Holmgren och ansluter till IK Uppsala Fotboll.
Rakel kom till Linköpings FC inför säsongen 2019 och spelade 18 matcher för klubben i Damallsvenskan under året. Rakel har spelat för det isländska landslaget och har nu skrivit på ett kontrakt över ett år med IK Uppsala Fotboll.
- Det känns roligt att få komma till IK Uppsala Fotboll, jag ser verkligen framemot att få komma hit. Jag tror att Uppsala kommer vara en bra plats och en bra klubb för mig att utvecklas i och bli bättre som spelare, så jag ser verkligen framemot att få spela för Uppsala, säger Rakel.

Rakel spelade tillsammans med Emma Holmgren i Linköpings FC under året och nu följer Rakel med Holmgren då båda spelarna ansluter till Uppsala inför säsongen 2020.
- Jag tror att det här kommer att bli en bra flytt för mig. Jag pratade med Emma Holmgren som känner en del av spelarna i Uppsala och hon berättade att det var ett bra lag, så det ska bli roligt. Det är också spännande att Uppsala är nykomlingar i Damallsvenskan, mitt jobb blir att försöka göra så gott jag kan för att vi ska klara oss kvar i serien, säger Rakel.

Rakel blir Uppsalas sjätte och sista nyförvärv inför säsongen 2020 då huvudtränaren Jonas Valfridsson meddelar att truppen nu är spikad. Rakel kan användas på flera positioner både på mittfältet och i backlinjen, och det är en spelare med en vass vänsterfot som Uppsala får in i laget.
- Jag har en ganska bra vänsterfot och jag har en bra spelförståelse över planen. Jag tycker även att jag är stark mentalt där jag alltid gör allt för att vinna och ger 100% i alla lägen, avslutar Rakel.

Vi hälsar Anna Rakel Pétursdóttir varmt välkommen till IK Uppsala Fotboll!