IK Uppsala Fotboll klara för OBOS Damallsvenskan 2020!
2019-10-31 15:00
Foto - Bildbyrån
IK Uppsala Fotboll är klara för OBOS Damallsvenskan 2020! Uppsala hade ett 0-1-underläge inför den andra halvleken i den avgörande matchen mot Hammarby IF FF men laget stod för en stark vändning när man gick från 0-1 till 3-1 och därmed knep andraplatsen i tabellen, en andraplacering som innebär avancemang till OBOS Damallsvenskan 2020.
Förutsättningarna inför matchen var glasklara - gästande Uppsala var tvungna att vinna för att knipa andraplatsen i tabellen medan det räckte med oavgjort för hemmalaget Hammarby. Hammarby var dessutom obesegrade på Kanalplan den här säsongen inför söndagens möte, så Uppsala hade allt annat än en enkel uppgift som väntade när avsparken gick 13.00.
- Det var en fantastiskt rolig match att spela, det var en väldigt häftig upplevelse att få spela en så avgörande match inför så stor publik. Det var en match som innehöll mycket känslor och stor anspänning, säger Uppsalas högerback Sara Olai.

Hammarby tog kommandot i den första halvleken och förde matchen, och ett rättvist ledningsmål kom för hemmalaget i den 25:e minuten då Emma Jansson placerade in bollen efter slarv i Uppsalaförsvaret. Hammarby manades på av en högljudd hemmapublik medan Uppsala hade svårt att etablera spel på offensiv planhalva.
- Jag tycker inte riktigt att vi är påslagna i den första halvleken, men vi lyfter oss till den andra och börjar vinna mer dueller vilket ger mycket energi. I slutändan gick vi segrande ur matchen för att vi var det starkaste laget, säger Olai.

Hammarby hade en 1-0-ledning med sig efter den första halvleken och hade ett rejält grepp om den damallsvenska platsen, men Uppsala hade långtifrån givit upp och i halvtidspausen samlade sig spelarna och bestämde sig för att satsa och njuta av säsongens sista halvlek.
- Vi hade ett bra halvtidssnack där det kändes som att vi alla fick mycket energi. Vi kom överens om att vi skulle gå ut och ha roligt på planen, det är ju därför vi spelar fotboll. Vi hade ingenting att förlora så det fanns ingen annat än att gå för det, säger Olai.

Tio minuter in i den andra halvleken kom också den förlösande kvitteringen för det jagande bortalaget. Sara Olai slog ett långt inlägg till en alldeles omarkerad Marika Bergman Lundin som lugnt och behärskat placerade in bollen i mål, och Uppsala bröt ut i ett extatiskt målfirande vid avbytarbänken.
    Just Sara Olai skulle komma att spela en huvudroll i vändningen då hon var inblandad i alla Uppsalas mål i den andra halvleken. Efter att hon spelat fram Bergman Lundin till 1-1-kvitteringen nickade hon själv in 2-1 på Cornelia Kapocs hörna innan hon också slog frisparken som Beata Olsson nickade in matchavgörande 3-1 på. En fantastisk vändning av Uppsala som därmed knep den damallsvenska platsen från favorittippade Hammarby i den allra sista omgången av Elitettan.
- Det var en superhäftig vändning vi gjorde, alla kämpade och gav sitt allt i 90 minuter plus tillägg. Vi jobbar för varandra och gör en superstark insats tillsammans. Det är självklart roligt att kunna bidra med poäng men det viktigaste är inte vem som gör poängen, utan det viktigaste är att vi vinner matchen, säger matchhjälten Olai.

Matchen blev även en publiksuccé då Kanalplan var fullsatt med sina 3 100 åskådare, nytt publikrekord i Elitettan. Bortalaget hade dessutom en stor skara Uppsalasupportrar med sig som stöd på läktaren och det var knappt en tyst minut genom hela matchen.
- Det var riktigt mäktigt att spela inför så stor publik! Det var näst intill aldrig tyst på läktarna och det gav verkligen energi att höra Uppsalapubliken försöka överrösta Bajenklacken. Jag hade gärna spelat inför så stor publik varje match, säger Olai om stämningen.

Efter slutsignal utbröt ett vilt Uppsalajubel och avancemanget till OBOS Damallsvenskan 2020 var ett faktum. Efter att i princip ha haft en helt ny spelartrupp och nytt tränarteam inför det här året så har Uppsala stått för en otrolig säsong där man har skrällt sig till ett damallsvenskt avancemang. För första gången i klubbens historia ska Uppsala nu få spela i högstaligan och det är ett lyckligt men chockat lag som än inte riktigt kan förstå vad man har ställt till med.
- Jag tror nog att vi alla har varit i ett enda stort lyckorus ända sedan slutsignalen. Det är svårt att förklara känslan av att faktiskt gå upp till Damallsvenskan, och jag tror inte vi själva riktigt förstår hur bra säsong vi faktiskt har gjort. Med näst intill en helt ny spelartrupp och ny tränarstab har vi på endast ett år tagit oss till Damallsvenskan, säger Olai.

Firandet började redan på planen med champagne, guldhattar och upptryckta damallsvenska tröjor och fortsatte sedan i omklädningsrummet innan man satte sig på spelarbussen hem till Uppsala igen. På kvällen blev det middag på Stationen för laget innan man fortsatte kvällen på Flustret, ett värdigt avslut på en lång och framgångsrik säsong.
- Firandet i söndags var fantastiskt roligt, det började redan på planen direkt efter slutsignalen och fortsatte sedan hela natten lång, säger Olai.

Uppsala gör nu Umeå IK FF sällskap upp till OBOS Damallsvenskan 2020, och då IK Sirius dessutom säkrade sitt allsvenska kontrakt kommer Uppsala nu ha båda elitlagen i fotbollens finrum. Efter söndagens match har hyllningarna strömmat in från alla håll och kanter och Olai vill tillsammans med spelartruppen tacka för allt stöd laget har fått under 2019.
- All support vi har fått under hela säsongen betyder jättemycket för oss spelare på planen. Vi hoppas att samtliga vill fortsätta följa vår säsong även nästa år och att fler Uppsalabor får upp ögonen för IK Uppsala Fotboll och vill se oss spela allsvensk fotboll 2020, avslutar Olai.