Styrelsen informerar
2022-12-15 18:00

Styrelsen vill ta tillfället i akt och informera om flera delar i verksamheten.

Här kan ni läsa mer om det senaste gällande serietillhörigheten för representationslaget nästa år, om kommande ändringar i föreningens elitförberedande verksamhet och andra organisationsförändringar.

Information gällande serietillhörighet för representationslaget 2023

Den 5 december kom licensnämndens beslut om att neka Eskilstuna United elitlicens för 2023 och därmed tvångsnedflytta laget till Elitettan. I samband med beslutat fick IK Uppsala formellt förfrågan om att överta den vakanta platser i OBOS Damallsvenskan 2023 med förbehåll om att Eskilstuna United inte överklagar och beviljas platsen. IK Uppsala har formellt tackat ja till platsen med förbehållet.

Den senaste informationen som kommit föreningen tillhanda är att Eskilstuna United har uttalat sig om att de kommer överklaga licensnämndens beslut men att den formella överklagan ännu inte lämnats in. Deadline för överklagan är 19 december, därefter hanteras ärendet av överklagandenämnden.

Förberedelserna inför säsongen fortskrider för tränarteamet och föreningen arbetar med två parallella planer beroende på om det blir Elitettan kontra OBOS Damallsvenskan nästa säsong.

Information gällande förändringar i den elitförberedande verksamheten inför 2023

Styrelsen har fattat beslut om att pausa F19-verksamheten, beslutet togs i samband med ett styrelsemöte i början på december. Bakgrunden till beslutet är att föreningen har haft stora utmaningar organisatoriskt under hösten vilket påverkat arbetet kring att säkerställa en tillräckligt bra verksamhet för F19 nästa säsong.

En till faktor är att fler spelare än beräknat har valt att sluta i föreningen. Förutom de som slutar på grund av att de blivit för gamla för F19 (spelare födda -03) vill några fokusera på sina studier, där ett par spelare ska iväg till college, och i kombination med en tightare trupp i representationslaget som inte kommer kunna förse F19 med spelare likt tidigare år.

Styrelsen har under hösten arbetat med ambitionen att lösa utmaningen men utan att lyckas och i samband med beslutet meddelades EFD att föreningen inte har det som krävs för att ställa upp i den nationella serien, Svenska Spel F19 2023.

Det är totalt 10 spelare som berörs av att verksamheten pausas, samtliga spelare erbjuds nu individuella lösningar från klubben för att fortsätta sin fotbollssatsning. Föreningen har i stunden en pågående dialog med klubbar som Vaksala SK, Upsala IF och GUSK som samtliga har en hög kvalité i både tränings- och matchmiljö.

Föreningens F17-lag kommer att bedrivas likt tidigare och berörs inte av att F19 pausas.

Organisationsförändringar

Gunnar Källsten har lämnat sitt uppdrag i styrelsen på omedelbar verkan under oktober av personliga skäl. Som en följd av detta ser styrelsen över ansvarsfördelningen i organisationen.

Föreningen frångår att ha en akademichef och istället tillsätts en sportchef som kommer ha en övergripande roll som kopplar an den elitförberedande verksamheten med representationslaget ännu tydligare. Föreningen har tidigare gått ut med att det är Julius Brekkan som tillsätts som sportchef med start 1 januari 2023 där han till en början kommer arbeta tillsammans med huvudtränare Jonas Valfridsson.

Vi söker en säljare!2023-12-29 12:39
Styrelsen informerar2022-12-15 18:00