"Det bästa med Öppen Träning har varit engagemanget från både spelare och ledare!"
2022-05-19 13:00
Viktoria Engqvist, ansvarig instruktör. Foto - Oscar Larsson.

IK Uppsala Fotbolls träningsverksamhet Öppen Träning pågår under vinterhalvåret och är öppen för flickor från andra föreningar i åldern c:a 8-14 år. På träningarna utbildas unga tjejer från andra föreningar tillsammans med lagens respektive tränare, då utbildningen även riktar sig mot ledarna.

Den 11 april var det sista träningstillfället för den här säsongen, och vi kan se tillbaka på ett vinterhalvår där många spelare och ledare runtom i Uppland har deltagit i verksamheten.

- Jag skulle summera årets Öppen Träning som en tid där vi tillsammans har utvecklats genom att lära oss av varandra. Att varje vecka kliva in i en hall där drivna fotbollsspelare och ledare samlats har varit helt fantastiskt! Tjejernas resa och deras framsteg under året har varit extremt kul att se. Detta visar att utbildningen som ges inom Öppen Träning tas med ut till klubbarna i Uppland, och att de fortsätter jobba med det vi pratar om, säger Viktoria Engqvist, ansvarig instruktör för Öppen Träning.

Öppen Träning verksamhet planeras nogrannt av instruktörerna där varje träning har ett specifikt fokus och upplägg. Tanken är att ledarna som deltar på träningspassen ska både utbildas och få med sig övningar och träningsupplägg som de sedan kan träna på hemma i respektive klubb. På detta sätt kan både spelare och tränare dra nytta av verksamheten vilket i sin tur gör att flickfotbollen i Uppland utvecklas.

- Öppen Träning är en verksamhet som fokuserar på att utbilda och utveckla både spelare och ledare. Varje träningsupplägg och varje övning är utformade utifrån olika teman som till exempel medtag passning, spelbarhet och spelavstånd eller erövra boll. Under träningarna diskuteras viktiga begrepp inom sporten där teori och praktik byggs på varandra. På detta sätt får spelare en chans att tidigt bekanta sig med fotbollens olika teoriområden samtidigt som ledarna får inspiration och utbildning att ta med hem till sina klubbträningar, berättar Engqvist.

Under vintern har många olika klubbar haft spelare representerade i Öppen Träning, och deltagarantalet har successivt ökat under året.

- Antalet anmälningar har ökat under året och sedan hållit i den nivån. Detta visar att det finns ett stort intresse för verksamheten, vilket gör oss som instruktörer extremt glada. Att fundera och planera på upplägg till varje tillfälle när man vet att deltagandet är fantastiskt har varit en stor glädje för oss, säger Engqvist.

Engqvist har tillsammans med Lovisa Delby varit ansvarig instruktör för Öppen Träning den här vintern. Hon minns extra varmt tillbaka på de måndagarna där Diöshallen har varit full av spelare och ledare som har varit ivriga på att träna tillsammans.

- Det absolut bästa med årets Öppen Träning har varit engagemanget från både spelare och ledare. Varje vecka har alla deltagare kommit med energi och öppenheten att lyssna och lära. Det jag minns allra mest är de måndagarna då Diöshallen fyllts med så många tjejer att varenda yta av planen använts. Då har spelare, ledare och vi instruktörer alla jobbat tillsammans för att skapa en så utvecklande miljö som möjligt. Dessa tillfällen är väldigt viktiga för det är just så vi tar flickfotbollen framåt, nämligen tillsammans! säger Engqvist.

Vi vill tacka alla spelare och ledare som har deltagit i Öppen Träning under det här vinterhalvåret. Hoppas vi ses igen i höst när Öppen Träning drar igång igen!