"Väldigt kul att få avsluta på Studenternas"
2020-05-11 16:00
Therese Karling, tränare för Alsike IF F-05.
Vår flickverksamhet Öppen Träning körs under vinterhalvåret, och den andra perioden januari-mars avslutades på ett storstilat sett då sista träningen spelades på nybyggda Studenternas IP. Med på Öppen Träning finns flera unga spelare ifrån Alsike IF F-05, och även deras tränare Therese Karling har medverkat på träningarna.
- Jag tycker att den här verksamheten är jättebra, just för att tjejerna får möjlighet att träffa spelare och ledare ifrån andra föreningar. Det är bra för oss ledare att få lära oss lite nytt som vi kan ta med till våra egna verksamheter, vi får nya erfarenheter och mycket inspiration som vi kan ta med oss vidare, säger Therese Karling, tränare för Alsike IF F-05.

Ansvarig för verksamheten är IK Uppsala Fotbolls Lovisa Delby, som även är huvudansvarig tränare för Uppsalas U-trupp. Verksamheten är ett viktigt del i föreningens ambition att föra flick- och damfotbollen framåt i Uppland, och Karling berättar att engagemanget syns och smittar av sig på både ledare och spelare.
- Det märks att Lovisa är väldigt engagerad i den här verksamheten, vilket också sprider sig vidare till tjejerna som blir väldigt taggade och vill fortsätta utvecklas som spelare, säger Karling.

Karling berättar att hennes spelare i Alsike IF F-05 har bra koll på IK Uppsala, speciellt nu när det har gått så bra och klubben har tagit sig upp i OBOS Damallsvenskan. Speciellt då några av spelarna i IK Uppsala dessutom är ifrån samma område så blir det en extra krydda för dem.
- Vi pratar en del om IK Uppsala Fotboll hos oss, eftersom att det är så lokalt så är det väldigt roligt att det har gått så bra för dem så tjejerna har bra koll. Speciellt spelarna som är ifrån Knivsta, bland annat Thea Barkfeldt och Lina Thoreson, har tjejerna väldigt bra koll på så de fungerar nog lite som förebilder för dem, säger Karling.

Sista träningen för perioden spelades alltså på nybyggda Studenternas IP, och den upplevelsen tror Karling att tjejerna kommer att bära med sig resten av livet.
- Det är väldigt roligt att vi får avsluta på Studenternas IP, spelarna blev väldigt glada när de fick reda på det så det lockade verkligen till att det var många som ville komma och vara med. Det här är nog någonting de kommer minnas tillbaka till i framtiden, avslutar Karling.

Vi återkommer med mer information om när verksamheten drar igång igen med fler träningstillfällen.